האם בניית אי מלאכותי בעזה הוא פתרון כלכלי נכון?

אחד הפתרונות המוצעים למשבר בעזה ושעלה לכותרות Ynet הוא בניית אי מלאכותי מול חופי עזה אשר יכלול נמל ומפעלים תעשייתיים. 

"עוד לפני שבונים את האי, המחיר לדונם נע כיום בין 3-2 מיליון דולר לדונם. במקרה של רצועת עזה ההערכה היא של כ-5 מיליארד דולר. נכון לעכשיו אין לנו את הנתונים על המימון של הפרויקט, ולכן ההצדקה הכלכלית עדיין יושבת על הפרק" כך סיפר עמית פז, אנליסט עסקי של חטיבת הייעוץ האסטרטגי של בייקר טילי.

קצת רקע…

  • איים מלאכותיים הם למעשה איים שנבנו על ידי האדם ולא על ידי הטבע.
  • בניגוד לתפיסה הרווחת שאיים מלאכותיים הינם פיתוח מודרני, הם אינם כאלו. איים מלאכותיים נבנו עוד בימי מצריים הקדומה (3,000 שנה), סקוטלנד ואירלנד עד לאיי הפסיפים באוקיינוס השקט.
  • הבנייה הפרימיטיבית כללה אלמנטים צפים במים או מבנים מעץ במים רדודים או מים עומדים כגון: אגמים, נהרות איטיים/ רחבים.
  • באופן כללי ניתן לומר כי הסיבות לבנייתם של איים מלאכותיים נבעו מצרכי מסחר, ביטחון, ודת.
    • מסחר – ליצור אזור מבודד מחוץ לאזורים מאוכלסים צפופים כדי לפרק ולבדוק סחורה.
    • ביטחון – כדי ליצור אזור נפרד שהבטיח ריחוק מפולשים שהגיעו מבחוץ.
    • דת – כדי לשמר אזור נפרד וטהור לצורכי סמליות ופולחן דת.

באיזה סטטוס אנחנו?

  • כיום יש 255 איים מלאכותיים בעולם.
  • רוב האיים המלאכותיים נבנו דרך טיוב קרקע, זאת אומרת, יבוא של תערובת של חול, חמר, ובטון כדי ליצור בסיס לאי.
  • המדינות הבולטות שבהן אפשר למצוא מספר גדול של איים מלאכותיים הם: ארה"ב, איחוד האמירויות, הולנד, יפן וסין כאשר אפשר למצוא אותם גם במקומות שלא הייתם חושבים אולי עליהם באופן אינטואיטיבי כמו אזרבייג'אן, טוניס, בוליביה.
  • האי המלאכותי הגדול בעולם נבנה במסגרת פרויקט פלוופולדר בהולנד, שמגיע לשטח של 970 ק"מ מרובע.
  • האיים המלאכותיים הכי מפורסמים בעולם הם איי התמר בדובאי אשר מהווים בעצם שלושה איים שהתחילו לבנות אותם ב-2001. נכון להיום, רק אחד מהאיים בנוי לחלוטין.
  • גם היום, הסיבות העיקריות לבניית איים מלאכותיים הן מסחריות (שדות תעופה ונמלים) וביטחונית אך גם בונים יותר איים לצורכי מגורים.

אנו יכולים להצביע על כך שבהסתכלות גלובלית רחבה , פרוייקטי הקמה של איים מלאכותיים הינם פרוייקטים יקרים. ההערכה היא שהקמת דונם אדמה בלבד עומד על כ-2-3 מיליון דולר. ולכן לכל פרויקט מסוג זה חייבת להיות הצדקה כלכלית עם ROI ברור.

ולכן, למרות שאין בידינו מידע מפורט על תכנית השר (כי אין כזו) מהסתכלות ראשונית, בנוגע לרעיון האי המלאכותי מול חופי עזה, יש לשאול את השאלה: מה תהיה המשוואה הכלכלית שתצדיק את הפרויקט, בייחוד שצפויות עלויות של תפעול הנמל? סידורי ביטחון?

במילים פשוטות- הצד הבונה איננו בהכרח הצד היוצא נשכר בבנייה הזו וזה מה שהופך את הפרויקט הזה לייחודי יותר בנוף האיים המלאכותיים בעולם.

לשאר ההיבטים הכלכליים ולשמיעת הכתבה במלואה היכנסו ללינק

ראש חטיבת הייעוץ האסטרטגי: יקי ברנס

לחצו כאן לפרטים
Join Us Now


להרשמה לשבוע המיסים של בייקר טילי לחץ כאן

Baker Tilly

Share This