מצב התחבורה הציבורית בישראל נחות בהשוואה למטרופולינים רבים בעולם. כיום נמצאת התחבורה הציבורית בתנופת הקמה חסרת תקדים אשר מנסה לחפות על שנים של חוסר פוקוס והזנחה יחסית. התחום זוכה לכיסוי תקשורתי ולעניין תמידי בשיח הציבורי והפוליטי.
במקביל להשקעה ופיתוח של תשתיות קיימת חשיבות לא פחותה בשינוי שיטות רכישת כרטיסי נסיעה באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות וכן בטכנולוגיות התיקוף (וידוא הימצאות כרטיס נסיעה) ובקרה.
במטרופולונים מפותחים רבים בעולם החלו מטמיעים טכנולוגיות כרטוס ותקוף מתקדמות אשר מקלות על הנוסעים אך גם מאפשרות מינימום עיכובים והפרעות בכלל לתנועה השוטפת של התחבורה הציבורית. תחנות הרכבות מפסיקות את השימוש במכונות רכישת כרטיסי נייר שהתורים אליהן ארוכים ומסורבלים- שיטה אשר מעכבת את הנוסעים פרק זמן נוסף בתחנה, ומוסיפה על העומסים הקיימים בתחנות. כרטיסי הנייר הולכים ופוחתים גם בגלל שיטת התקוף- המעברים הנפתחים עם העברת כרטיס הנייר. מספר שניות ההמתנה לכל כרטיס כפול מספר הנוסעים מוסיף לעיכובים, זמני המתנה ומוסיף עומסים בכניסה וביציאה. המקרה דומה גם באוטובוסים, בעולם המפותח מוציאים מידי הנהג את תהליך המכירה של כרטיסים עם העלייה לאוטובוס. כך גם תהליך הבדיקה של הכרטיס ותוקפו. התהליך המיושן שבו הנהג עוסק במכירה ובתיקוף כרטיסים לנוסעים מוביל לתאונות, עיכובים ובאופן כללי למערכת שאיננה יעילה ואיננה ממקסמת את יכולותיה התחבורתיות.
החידושים הטכנולוגיים הנוכחיים בשוק הם כניסה ויציאה מתחנות הרכבת והאוטובוסים באמצעות הסלולר או כרטיס האשראי.
השימוש בטלפון סלולרי לצרכי תשלום ותיקוף הולך וגובר בעולם הודות לטכנולוגיית NFC, Barcode ו-QR. טכנולוגיות אלו פועלות בשוק כבר למעלה מ-10 שנים ובעלות שימושים רבים נוספים מלבד יישומם בתחבורה הציבורית. בעולם רמת השכיחות של השימוש בסלולר כאמצעי תשלום הולכת וגוברת מדי שנה כדוגמת החברות הבאות: אנגליהKeighley Bus Company – , אנגליה – First Bus, סין – Hangzhou buses, טאיוואן – Axiomtek, ארה"ב – Metro Washington . סקר בקרב חברות תחבורה ציבורית בארה"ב העלה כי 87% מהחברות הנשאלות השיבו כי הן עונות על אחת מההצהרות הבאות: הן בעלות מערכות כרטוס סלולרי, הן בשלבי הטמעה של מערכת כזאת או מחפשות אחר מערכת מסוג זה. אופן השימוש בסלולר הינו לרוב דרך אפליקציות ייעודיות המאפשרות תשלום לקו הנסיעה/ חברת הנסיעה הספציפית. בארה"ב ניתן לשלם בתחבורה הציבורית באמצעי התשלום של Samsung Pay, Apple Pay, Google Pay וכו'. השימוש בסלולר משולב כיום וישולב גם בעתיד כחלק מפתרונות ניהול נוסעים כגון: דיווחים בזמן אמת, הכוונות הושבה ומיקום ברציפים ופתרונות אחרים אשר ייעלו את תנועת הנוסעים ואמצעי התחבורה.
שימוש בכרטיס אשראי ככרטיס לתשלום ותיקוף בתחבורה ציבורית הינו הטכנלוגיה העתידית השנייה בשכיחותה כיום. השימוש בכרטיס האשראי כאמצעי תיקוף מתאפשר הודות לטכנולוגית EMV הנותנת אפשרות לאחסן מידע על גבי הכרטיס. בעולם קיימות מספר קטן של מדינות שכבר עושות שימוש מלא בשירות: ארה"ב, אוסטרליה, גרמניה, קנדה, ישראל (פיילוט ברכבת ישראל), אנגליה – בה השירות כיום הכי מפותח ומוטמע באופן מלא בחברת TFL.
ידוע כי משרד התחבורה הישראלי כבר החל בהטמעה בפיילוטים שונים של הטמעת הטכנולוגיות השונות, סלולר ואשראי, אך בדומה למהירות הקמת התשתיות ופיזיות יהיה צורך בטרנספורמציה מהירה גם בהיבט שיטות רכישות הכרטיסים התיקוף. בהמשך לטכנולוגיות הכרטוס תדרש בעתיד גם מהפכה בשיטות התמחור לנוסעים- שהמתקדמת בעולם הינה שיטת ה-ABT- Account Based Ticketing. שיטת תמחור חדשה שבה לנוסע יש חשבון לכל פלטפורמות התחבורה והנוסע צובר בחשבונו את הנסיעות לתשלום חודשי/ תקופתי
שיטה זו מתאפשרת הודות לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות כשימוש בסלולר ואשראי. מדובר במגמה בתחילת דרכה שכן רק 13 רשויות מטרופוליטניות בעולם בשלבי הטמעה של שיטת התמחור/ התשלום, לדוגמא: לונדון, אנגליה TFL (Transport for London) – קיים שימוש רחב בטכנולוגיה, מבוסס טכנולוגית EMV, ארה"ב הינה המקור וראשית הטכנולוגיה. קיים שימוש נרחב במספר מטרופוליטניים במדינה. צרפת, שימוש במספר מטרופוליטניים דוגמא: TAN – urban transport network in Nantes בסינגפור חברת Transit Link בשיתוף הרשות המקומית לתחבורה ציבורית, נמצאת בשלבי הטמעה מתקדמים מאוד בכל המדינה וכבר היום ניתן ליהנות מהשירות המתקדם טאלין, אסטוניה חברת RIDNGO נותנת פתרונות ושירותי ABT בלמעלה מ750 אוטובוסים בעיר בישראל, כאמור עדיין אין שימוש בטכנולוגיה אך לפי משרד התחבורה, המעבר לתמחור וגביה באמצעות טכנולוגית ABT הינו נדרש וקרוב.
ראש חטיבת הייעוץ האסטרטגי: יקי ברנס