כיצד ארגון גדול, מסועף ולעיתים קרובות כבד ושאיננו מוטה טכנולוגית בהכרח, יכול להישאר רלוונטי וחדשני בעידן בו סטארטאפים מזנבים כמעט בכל תחום ומשנים את פני השוק בקצבים מהירים יותר מאי פעם, מה שמכונה Market Disruption.
VS
זהו אחד הנושאים האסטרטגיים ביותר הבולטים ביותר בעת האחרונה ושבו אנו כיועצים נתקלים בתהליכי גיבוש תכניות רב שנתיות. בכנס ה-Fintech האחרון הצגנו את ממצאינו מפרוייקטים אחרונים לחברות ביטוח בפאנל מיוחד. הפאנל אשר הונחה ע"י נציגת אחת מחברות הביטוח הגדולות, עסק במגמות המשפיעות על שוק הביטוח וכיצד טכנולוגיות של חברות סטארטאפ עונות למגמות אלו ומשנות את השוק.
מנקודת מבטנו ושל אחרים שנכחו בפאנל, שוק הביטוח הולך ועובר תמורות משמעותיות אשר צפויות לשנות אותו מהקצה אל הקצה. האופן שבו הדור הצעיר, Millennials, ודור אחריו תופסים את נושא הביטוח, האופי שבו הם מעדיפים לתקשר עם חברת הביטוח, לקשור את עצמם לשירות כזה או אחר והעדפות אחרות, מאתגרות את אחד מענפי התעשייה המסורתיים ביותר בשוק הישראלי והעולמי.
בעוד שחלק מחברות הביטוח מבינות את התמורות בשוק ומגיבות אליהן באסטרטגיות שונות, נראה כי רובן בישראל ובעולם, מעדיפות להיצמד לפרדיגמות החשיבה ולמודלים העסקיים המוכרים להם ולהציג את החדשנות כקוריוז ולא כאיום משמעותי. על אף שמרבית המנהלים הבכירים בוודאי שמעו אודות Case Studies כדוגמאת נוקיה, בלוקבסטר, קודאק וטאוור רקורדס, נראה לפחות כרגע כי הם משוכנעים שגורלם יהיה שונה מחברות אשר מיאנו להכיר באיום הטכנולוגי ודבקו במה שהן תמיד ידעו לעשות הכי טוב- עד שגוועו.
טכנולוגיה על חשבון "אנושיות"
לא מזמן יצאה חברת הביטוח הגדולה בארה"ב State Farm המעסיקה למעלה מ-48,000 איש בפרסומת כנגד השימוש בטכנולוגיה ולועגת באופן ישיר ועקיף לשירותים שמציעות חברות ביטוח מבוססות טכנולוגיה. הבולטת שבהן היא הסטארטאפ Lemonade. הסטארטאפ שנוסד ע"י שי ווינינגר ודניאל שרייבר, גייס למעלה מ-M180 דולר ומבטח כיום למעלה מ-250,000 איש. בפרסומת משתתפים 2 כוכבי NBA, ג'יימס הארדן וכריס פול יחד עם כוכב סדרה טלווזיונית, אוסקר נונז. הפרסומת לועגת לרובוטים ולטכנולוגיה הבאים על חשבון "אנושיות" ומנסה באופן הומוריסטי לשכנע את הצופים בחוסר יכולתה של הטכנולוגיה למעשה להחליף את המודל העסקי הישן של חברות הביטוח.
Lemonade לא נשארה חייבת לפרסומת ומיד צייצה בלעג על הפרסומת המביכה שלדעתה מצביעה בעיקר על חששה של חברת הביטוח הגדולה בארה"ב מסטארטאפ ומהטכנולוגיה שהוא מציע. Lemonade לקחה את זה צעד קדימה והחלה לקדם בעצמה ברשתות החברתיות ובעמוד היו- טיוב את הפרסומת של State Farm, בכדי למשוך תשומת לב חיובית דווקא אליהם ולעד כמה State Farm ככל הנראה מצליחים לגרום לענקית ביטוח לחשוש. קשה שלא לחשוב על סיטואציה היפותטית באם תרצו, שאנשי נטפליקס לפני כמה שנים היו מקדמים פרסומת של בלוקבאסטר צוחקת על שירותי סטרימינג ומלגלגת על אופציית צפיית בינג' מבוסס אינטרנט במקום להשכיר קלטת במכונות שלה.
על אף שהתחרות היא כרגע בין ענקיות ביטוח בעלות מאות אלפי מבוטחים וכוח שוק אדיר אל מול סטארטאפים עם טכנולוגיה מתקדמת, חזון וחלום, לא ירחק היום בו מי שיישאר מהענקיות יהיו ככול הנראה אלו אשר ישכילו להעמיד חלופות לפתרונות הטכנולוגיות, לפתח, לרכוש או להתמזג עם חברות טכנולוגיה כאלו בעצמן. שאר החברות יצטרפו ככול הנראה למקום אליו הלכו חברות שהאמינו בישן בכל מאודן.
למידע נוסף אודות ייעוץ לסטארטאפים – לחצו כאן
ראש חטיבת הייעוץ האסטרטגי: יקי ברנס